Fiat po päťdesiatich rokoch oživil mestskú legendu, model 500. Obdaril ho prebytkom štýlu, osvedčenou konvenčnou technikou a pustil do ringu medzi nudnú konkurenciu.

Zdroj: Archív

Zdroj: Archív

Zdroj: Archív
Galéria k článku
Štylistom v centrále Fiatu sa opäť podaril husársky kúsok. Vzali šasi a kľúčové mechanické komponenty z Pandy a obliekli ich do štýlového kabátu, ktorý je modernou interpretáciou čistých a účelných línií pôvodného modelu 500. Ich zadaním bolo vytvoriť moderné mestské auto, ktoré musí v každom podvedome vyvolať príjemné spomienky na Fiat 500 Nuova spred päťdesiatich rokov. Podarilo sa. Základom úspechu je zachovanie pôvodnej línie karosérie. To môže vyzerať ako veľmi jednoduchá úloha, no keď si uvedomíte, že prvá päťstovka bola dvojmiestna, mala motor vzadu a nemusela rešpektovať prísne bezpečnostné predpisy týkajúce sa ochrany chodcov, pochopíte, že až taká zábava to určite nebola.
Každopádne, výsledkom je mimoriadne štýlové autíčko, ktoré sa bude v prvých mesiacoch predávať najmä vďaka dizajnu. Po opadnutí počiatočného nadšenia však bude musieť aj Fiat 500 bojovať o zákazníka konvenčnými zbraňami a dokázať opodstatnenosť svojej existencie vedľa úspešnej, no menej prémiovej Pandy. Má teda na to, aby zaujal aj niečím iným, než len vzhľadom?
Príbeh o rozprávkovom znovuzrodení legendy pokračuje aj v interiéri. Premyslená palubná doska s krycím plastovým panelom vo farbe karosérie pôsobí hodnotným až prémiovým dojmom a dokazuje, že vo Fiate už majú plné zuby rečí o tom, že nedokážu postaviť poriadny interiér. Zlé lícovanie plastov, podobne ako ostré neopracované hrany jednotlivých výliskov sú, zdá sa, nenávratne preč.
Príbuznosť s Pandou prezrádza široká stredová konzola s vysoko umiestnenou radiacou pákou a trochu neergonomicky umiestnené ovládače sťahovania okien. Úhľadný volant dobre padne do ruky, škoda len, že sa nedá nastaviť osovo, ale iba výškovo. Chýbalo nám aj viac odkladacích miest, navyše takmer všetky sú odkryté, takže jediný priestor, kde budú mať vaše veci súkromie, je ten batožinový s miniatúrnym krytom.
Pandu pripomína aj vyššie sedenie. Vysokí vodiči preto môžu vo verziách s elektricky ovládaným strešným oknom naraziť na nedostatok miesta nad hlavou. Inak je vo všetkých smeroch miesta dosť. Príjemným šokom je miesto pre kolená zadných cestujúcich. Mini toľko miesta neponúkne ani náhodou, zato na hlavu je štedrejšie. Päťstovka má príliš zvažujúcu sa strechu, ktorá vysokým pasažierom prekáža. Najmä na rozbitej ceste im môže narobiť na zátylku nejednu hrču.
Testovací Fiat 500 bol vybavený zhodným štvorvalcom ako Panda 100HP, takže sme očakávali, že päťstovka bude rovnakým žihadlom. Na naše prekvapenie sa tento motor v Pande zdal živší a ochotnejší. Ani päťstovka samozrejme nie je pomalá a v meste sa dokáže pohybovať mimoriadne mrštne, ale cítite, že jej výkony nie sú dostupné bez zjavnej snahy vodiča. Motor nepôsobí takým nenúteným dojmom ako v Pande a pokiaľ z neho chcete dostať maximum, musíte mu ísť po krku a nepustiť ho pod 4000 otáčok. A to môže byť za určitých okolností otravné, najmä keď vezmete do úvahy, že agregát nepatrí vo vyšších pásmach k najtichším. Výrobcom udávanú spotrebu 6,3 l/100 km dosiahnete v reálnej premávke ťažko. Pokiaľ budete často využívať potenciál motora naplno, počítajte so spotrebou okolo 8 l/100 km, bežne však dokážete jazdiť približne za 7 až 7,5 l/100 km.
Veľkú pochvalu si zaslúžia kotúčové brzdy na všetkých kolesách s patričným brzdným účinkom. Tomu pomáha aj príkladná priľnavosť, či už na suchom, alebo mokrom povrchu. Počas testu sa nám o to postarali aj pneumatiky široké až 195 mm, čo je rozmer na mestskom aute donedávna nevídaný. Pozor si treba dávať na rozbitej ceste, kde sa malý Fiat stáva vďaka tvrdému podvozku menej poddajným a veľmi rád nekontrolovane poskakuje. Na priečnych nerovnostiach je tento efekt ešte výraznejší. Dovolíme si tvrdiť, že na našich cestách by boli šťastnejšou voľbou menšie kolesá s pneumatikami s vyšším profilom. Škoda, že v krízových situáciách vodičovi nepomôže ani riadenie so slabou spätnou väzbou. Často tak neviete, čo sa deje s prednými kolesami a stopu opustíte skôr, než to sami vytušíte. Komunikácia cez volant však nie je hlavnou pracovnou náplňou mestského auta, preto mu to radi odpustíte. Napriek tomu je pre nás nedostatok zábavy za volantom určitým sklamaním. Naopak prekvapením je možnosť vybaviť také malé auto až siedmimi airbagmi, vrátane kolenného pre vodiča. Jeho vysoké bezpečnostné ambície potvrdili aj testy EuroNCAP, v ktorých Fiat 500 získal päť hviezdičiek.
Fiat 500 je veľmi dobré auto. Je nepochybné, že okrem vzhľadu ponúka aj schopnosti v skutočnom svete. Jeho dizajn, či už vonkajší, alebo vnútorný, však predsa len sľubujú o niečo viac, než je vodičovi vozidlo schopné dať. Otázkou ostáva, či je pre majiteľov tohto Fiatu dôležitejšia zábava za volantom, alebo prebytok štýlu, ktorého má nepochybne na rozdávanie.
Text: Václav Lipavský
Foto: PANER (5) a autor
HODNOTENIE: * * * *
Pri pohľade na Fiat 500 nie je veľkým problémom pochopiť, prečo je vypredaný na niekoľko mesiacov dopredu. Má šarm, ktorý sa nekončí len pri vonkajšom dizajne, ale pokračuje aj v interiéri. To, čo sľubujú jeho tvary, však nedokáže celkom naplniť za volantom.
Plusy:
+priestor na predných sedadlách
+priestor na nohy vzadu
+kvalita spracovania interiéru
+bohatá výbava
+nízky aerodynamický hluk
+pohodlné predné sedadlá
+výkon motora
+vitalita motora vo vysokých otáčkach
+šesťstupňová prevodovka
+priľnavosť
+agilita
+kolenný airbag
+celková pasívna bezpečnosť
+použitie mnohých komponentov zhodných s Pandou
+nízka produkcia emisii
+cena základnej verzie
+vysoké garancie
Mínusy
-miesto na hlavu vzadu
-nekomfortné pruženie na rozbitej ceste
-hluk motora pri vysokých otáčkach
-na zlej ceste odskakujúci podvozok
-nekomunikatívne riadenie
-vysoká cena verzie
-drahá príplatková výbava
1368 cm3 |
74 kW/100 k pri 6000 ot/min |
131 Nm pri 4250 ot/min |
3546 x 1627 x 1488 mm |
2300 mm |
185 l |
1370 kg |
180 km/h |
11,9 s |
7,5 l/100 km |
6,3 l/100 km |
149 g/km |
od 309 500 Sk s DPH |