Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Mitsubishi Pajero: Nezmar

Archív

Zdroj: Archív

Reklama

Mitsubishi Pajero je dnes už klasický off-road, ktorý v teréne vydrží všetko a svojou spoľahlivosťou môže ísť za vzor mnohým dnešným rivalom. Novšie verzie vás navyše dokážu reprezentovať aj pred divadlom.

Typické prvé Pajero, ktoré nám Japonci predstavili už v roku 1982 je charakteristické rebrinovým rámom, tuhou zadnou nápravou, redukčnou prevodovkou a medzinápravovým diferenciálom uzatvárateľným viskóznou spojkou. S tým dnešným malo spoločné len meno a určenie do terénu, hoci dnes by sa dalo už aj o tom diskutovať.

Terénnu trojdverovú karosériu doplnila o rok pozdejšie dlhšia päťdverová a po troch rokoch sa objavil automat, čo bol nesporný dôkaz o začiatku preorientovávania sa na inú cieľovú skupinu, než sú pracanti v montérkach a zablatených gumákoch. Rok 1991 so sebou priniesol druhú generáciu, ktorá vo väčších počtoch brázdi aj naše cesty. Na pohon slúžil benzínový trojliter a naftová dvaapolka. S benziňákom bolo Mitsu lenivé a nafťák žral olej ako divý.

O dynamike nemohla byť ani reč. V roku 1994 pribudli 3.5i V6 24V a 2.8 TD, ktoré udelili autu patričnú životaschopnosť a imidž. Medzitým prešiel trojliter posilňovacou kúrou, posilnila aj sériová výbava a v roku 1998 prešlo auto faceliftom.

Rok 2000 bol posledným rokom Pajera s tuhou zadnou nápravou v hlavnej úlohe. To prešlo do úlohy komparzistu, dostalo meno Pajero Classic a miesto na výslní uvolnilo tretej generácii s nezávilým zavesením všetkých kolies.Pokiaľ kupujete Pajero s ťažným zariadením, zamerajte sa celý prevodový mechanizmus. Unavený motor a veľké vôle v poháňacom ústrojenstve neveštia nič dobré. Vlezte pod auto a skontrolujte zavesenie náprav, homokinetické kĺby a ich manžety. Prekontrolujte aj alternátor.

Pri naftovom dvaapollitry sa sústreďte na turbodúchadlo a hlavu valcov. Jej oprava vám môže pekne nahlodať rodinné úspory. Táto porucha vzniká dlhodobým vysokým zaťažením motora a odhalíte ju nápadne rýchlym nárastom teploty motora po studenom štarte a prehrievaním motora počas jazdy.

Čo to prezradí aj zavzdušnené kúrenie, či bublinky unikajúce z expanznej nádobky chladiaceho okruhu. Elektronické nastavovanie tlmičov a signalizácia zaradenej redukcie občas tiež vypovedali službu. Pri extrémne zaťažovaných exemplároch môžete naraziť aj na vôle v prevodovke riadenia a v čapoch spojovacích tyčí riadenia.

Plusy:
priechodnosť terénom, spoľahlivosť, imidž

Mínusy:
spotreba benzínových verzií, nespoľahlivé naftové verzie, odskakovanie zadnej nápravy pri rýchlej jazde

Časté poruchy:
Poruchy elektroniky, prasknutá hlava valcov (diesel), vôle v prevodovke riadenia, poškodené manžety polosí s následkom poškodenia homokinetických kĺbov, pretrhnutý rozvodový remeň, vôle v čapoch spojovacích tyčí

Naše odporúčanie:
Pri voľbe motora sa vyhýbajte benzínovému 3.0i V6 12V. Nie je poruchový, ale s ťažkým Pajerom sa namáha viac, ako je zdravé. Ako sa hovorí, keď neťahá, aspoň žerie. Príčinou je mnohokrát aj zlý technický stav mechanizmu stáleho pohonu všetkých štyroch kolies.Odporúčame naftový 2.8 TD. Je spoľahlivý a má slušný výkon a z nízkych otáčok sa spamätáva lepšie ako menší motor 2.5 TD. Ten žerie olej a čo nestihne zožrať, časom vytečie. Jeho turbodúchadlo to tiež zvykne vzdať skôr ako by malo, čím sa vám môže zdanlivo výhodný nákup dosť predražiť.

Vyberáme pre vás niečo PLUS