Naučte sa konečne myslieť aj na seba a nielen na druhých. Ak vám to znie ako rozprávka, zamyslite sa nad tým, prečo sa vám nedarí žiť, ako chcete.

Preskúmajte sa pomocou nášho testu, pozrite si aj ďalšie rady a všetko sa zmení k lepšiemu.

1. KROK

RÝCHLY TEST: Je váš život v rovnováhe?

Myslíte stále len na povinnosti, alebo sa dokážete aj uvoľniť? Zistite, ako ďaleko ste na ceste k pokojnému životu.

1. Prekvapenie! Vo vrecku kabáta, ktorý ste dlho nemali, ste našli 20 eur. Čo s nimi urobíte?

A Kúpim za ne darček deťom alebo partnerovi.

B Niečo si za ne doprajem, len ešte neviem, čo.

C Odložím ich do rodinnej pokladničky.

2. Prežili ste namáhavý týždeň. V piatok po večeri máte dve možnosti: Buď si napustíte vaňu a budete oddychovať, alebo vytiahnete plech a napečiete koláče na víkendovú rodinnú oslavu. Čo si vyberiete?

A Budem piecť, bez domácich koláčov to nebude ono!

B Oddýchnem si, veď si to zaslúžim!

C Oboje je dôležité! Hodím si mincou, nech rozhodne náhoda.

3. Na čo myslíte, keď v pokoji sedíte na gauči?

A Na to ja nemám čas.

B Mala by som robiť niečo zmysluplné.

C Konečne pokoj!

Urobte si test a zistite, ako na tom v živote naozaj ste.
Urobte si test a zistite, ako na tom v živote naozaj ste.
Zdroj: Shutterstock

4. Práve ste sa chystali odísť z domu, keď zrazu stretnete susedu, ktorá vás poprosí o pomoc – potrebuje zniesť do pivnice niečo, čo sama nezvládne. Odpoviete:

A Samozrejme, čo treba?

B Teraz nemám čas.

C Poponáhľam sa a keď sa vrátim, pomôžem vám.

5. Na budúci týždeň sa vám zrušila schôdzka. Ako zareagujete?

A Hneď si dohodnem inú.

B Poteším sa, že budem mať chvíľku voľna a nebudem robiť vôbec nič.

C Pre istotu si nenaplánujem nič dôležité, keby si to ten človek náhodou rozmyslel.

6. Pojem dostatočný spánok pre vás znamená:

A To si ja nemôžem dovoliť.

B Ten potrebujem každú noc.

C Občas sa ho môžem zriecť.

7. Konečne vám padla. Čo robíte po práci?

A Začínam ďalšiu šichtu: variť, prať, upratovať, uložiť deti...

B Pozerám televízor.

C Na chvíľu si vydýchnem.

8. Konečne ste si ukradli 30 minút na oddych. Medzitým vám zazvoní mobil. Zodvihnete?

A Jasné, čo ak niekto potrebuje pomoc alebo radu.

B Stíšim zvonenie, teraz sa nenechám rušiť.

C Pozriem sa, kto volá. Ak nikto dôležitý, môže zavolať aj neskôr.

Urobte si test a zistite, ako na tom v živote naozaj ste.
Urobte si test a zistite, ako na tom v živote naozaj ste.
Zdroj: Shutterstock

Vyhodnotenie:

Písmeno, ktoré ste zakrúžkovali najčastejšie, prezradí, ako na tom ste a aké kroky by ste mali podniknúť.

A Pozor, ste v jednom kole!

Úplne sa obetujete pre iných. To, čo sa vám zdá v danom momente prirodzené a správne, môže mať na váš život neblahé účinky. Ste ako na kolotoči, ktorý sa roztáča čoraz rýchlejšie a kradne vám vnútornú energiu. To, čo teraz najviac potrebujete, je pokoj a viac času pre seba. Začnite krokom číslo 2.

B Nemáte nápady

Je obdivuhodné, že si dokážete stanoviť hranice, povedať „nie“ a strážiť si svoj voľný čas. Napriek tomu cítite nepokoj. Vaším problémom je, že aj keď si viete vyhradiť čas len pre seba, občas neviete, čo s ním. Aby ste v živote dosiahli ozajstnú rovnováhu, musíte nájsť niečo, čo vám prospieva a pri čom si naozaj oddýchnete. Môžete prejsť na krok číslo 3.

C Robíte príliš veľa kompromisov

Dobre viete, že aj vaše baterky sa môžu ľahko vybiť, preto beriete vlastné potreby vážne. Ste na dobrej ceste. Ale len teoreticky. Pretože pokoj počas bežných dní vyzerá predsa len trošku inak. Vy sa totiž radšej vzdáte času pre seba, ako by ste iným mali odmietnuť pomoc. Robte menej kompromisov. Pomôže vám s tým krok č. 4.

Urobte si test a zistite, ako na tom v živote naozaj ste.
Urobte si test a zistite, ako na tom v živote naozaj ste.
Zdroj: Shutterstock

2. KROK

Zbavte sa výčitiek!

„Teraz budem myslieť len seba.“ Je len málo žien, ktoré túto vetu dokážu vysloviť. Väčšina sa na ňu bojí čo i len pomyslieť, pretože im znie strašne egoisticky. Ak však chcete byť tento rok pokojnejšia, zdravšia, uvoľnenejšia a viac oddýchnutá, musíte sa naučiť týchto päť slov a hlavne ich častejšie používať. A úplne bez výčitiek! Pretože v konečnom dôsledku majú všetci úžitok z toho, keď sa budete cítiť dobre, pretože dobrá energia vyžaruje aj navonok. Na nič nečakajte a začnite hneď! Prečítajte si tieto vety nahlas:

Doprajem si chvíľku len pre seba...

... pretože chcem byť fit.

... aby som nabrala silu.

... pretože potrebujem prísť s novými nápadmi.

... aby som si udržala pocit radosti.

... pretože si zaslúžim malú pauzu.

... aby som sa opäť tešila na iných.

... pretože sa necítim dobre. 

Urobte si test a zistite, ako na tom v živote naozaj ste.
Urobte si test a zistite, ako na tom v živote naozaj ste.
Zdroj: Shutterstock

3. KROK

Oživte svoj program

Niekedy naozaj nemáme nič na robote a máme chuť si len tak vyložiť nohy a zapnúť televízor. Sú však aj činnosti, ktoré nám prinesú viac uvoľnenia a lepšiu regeneráciu. Nič vám nenapadá? Spomeňte si na roky, keď ste viedli spokojný život a odpovedzte na nasledujúce otázky:

Aké hobby som vtedy mala?

Aké knihy som čítala?

Kam som rada chodievala?

Čím som sa odmeňovala?

S kým som sa stretávala vo voľnom čase?

Aký šport som robila?

Na čo som mala talent?

Na akú hudbu som tancovala?

Aký som mala obľúbený skrášľujúci rituál?

Tak a teraz máte už 9 vecí, o ktorých viete, že vám zaručene robia radosť. Vyberte si aspoň jednu, ktorej opäť nájdete miesto vo vašom každodennom živote.

Urobte si test a zistite, ako na tom v živote naozaj ste.
Urobte si test a zistite, ako na tom v živote naozaj ste.
Zdroj: Shutterstock

4. KROK

Upracte si v diári

Už ste pochopili, že niekedy sú vaše potreby dôležitejšie ako to, o čo vás žiadajú iní. Viete, čo vám robí radosť. Teraz už to chce len dôsledné plánovanie a váš tohtoročný projekt s názvom „Chcem viac času pre seba“ dokážete doviesť do zdarného konca. Zoberte si kalendár na nasledujúci mesiac a ako prvé si vyznačte čas, kedy budete oddychovať. Napríklad na sobotu o 15.00 h si tam veľkými písmenami napíšte JA.

Pripíšte aj to, čo by ste v tom čase chceli robiť, napríklad prejsť sa po meste či v lese. Alebo posedieť s priateľkou na káve. Do týždňa je povinná aspoň jedna takáto dlhšia chvíľa len pre seba. Dôležité sú však aj malé pauzy. Po práci si doprajte aspoň 15 minút na to, aby ste si trochu vydýchli. Berte to tak, ako keď si dohovoríte dôležitú schôdzku. Myslite na to a nikdy to nerušte. Šéfovi by ste tiež neodriekli nič dôležité, tak prečo by ste nemali byť rovnako dôležitá aj sama pre seba?