Diéta, ktorá sľubuje rýchle chudnutie, bez toho by človek povinne raňajkoval? Diéta, pri ktorej sa jedáva trikrát denne, hoci všade sa píše o tom, že správnych je päť až šesť porcií? Diéta, ktorá vám priamo nariaďuje, že musíte piť čiernu kávu? To znie celkom dobre, ale odborníci sú voči diéte nazvanej OMG dosť skeptickí. Napríklad preto, že s ňou síce schudnete, ale viac než pri iných hrozí obávaný jojo efekt. Navyše predpisuje cvičenia ráno, čo nie každému urobí dobre.

Kde sa vzala OMG diéta?

Diétu napísal Paul Khanna, osobný tréner z USA, ktorý vychádza okrem iného z toho, že podľa jeho názoru sa tuky najlepšie spaľujú, ak cvičíme nalačno. To znamená ráno pred tým, než sa najeme. Názov OMG pochádza z angličtiny a znamená Oh My God čiže Ó, môj bože. V každom prípade sľubuje úbytok deviatich až desiatich kíl za šesť týždňov, počas ktorej sa má držať.

Aké sú jej hlavné zásady?

Diéta OMG nie je zložitá: hlavné zásady sú v podstate dve. Okrem spomínaného cvičenia nalačno musíte jesť iba trikrát denne, pričom sa neraňajkuje pred desiatou. Že si pamätáte, že lepšie je to šesťkrát denne? Tvrdí to síce väčšina výživových poradcov, ale nové výskumy napodiv stále častejšie potvrdzujú aj druhý názor, totiž že jedlo trikrát denne stačí. Okrem toho OMG diéta nariaďuje, aby ste sa po cvičení sprchovali studenou vodou, pretože to má zrýchliť metabolizmus, a potom si dali horúcu čiernu kávu.

Čo sa pri tejto diéte nesmie?

Existujú samozrejme tiež odporúčané, či naopak nedoporučené potraviny pre túto diétu. Mali by ste jesť veľa bielkovín a zeleniny, naopak málo sacharidov, ale napríklad aj ovocia. Medzi povolené druhy ovocia patria čučoriedky, citrón, ananás, jahody, avokádo, grep, limetky, slivky, zakázané sú napríklad datle, hrušky i marhule. Jesť by sa malo naposledy ľahké jedlo v podvečer - čiže zabudnite na výdatné večere alebo na večere s rodinou.  

Prečo je taká kontroverzná?

Táto diéta síce nepredpisuje výslovne hladovanie, napriek tomu z nej odborníci nadšení nie sú, pretože je príliš rýchla. Optimálna rýchlosť chudnutia je pol kila až kilo týždenne, čo je tri až šesť kíl za šesť týždňov, deväť až desať je už priveľa. Nevýhodou tejto diéty je aj radikálne obmedzenie sacharidov, čo jednak nie je dobré pre mozog, jednak po návrate k normálnej strave hrozí jojo efekt. Tiež káva nalačno nie je ničím zdravým, môže podráždiť žalúdok, rovnako ako môže cvičenie ráno spôsobiť závraty. Kritiku žne tiež vynechávanie raňajok.

Čím sa u nej inšpirovať?

Na druhej strane, niečím sa inšpirovať môžete. Je dobré zapamätať si, že zeleniny by mal človek jesť skôr viac a ovocia skôr menej, dobré je tiež zvyknúť si na pravidelný pohyb. Zlé nemusia byť ani len tri jedlá denne, pokiaľ vám to vyhovuje.