Mnohí ľudia si klepkajú po čele, keď vidia „bláznov“ počas zimy, ako sa s úsmevom máčajú v ľadovej vode. No postupné otužovanie je pre naše telo veľmi prospešné. Treba však vedieť, ako na to.

Ako môže byť zima zdravá?

Ak patríte k tým, ktorí si kladú túto otázku, odpoveď je jednoduchá. Cieľom otužovania je upevňovanie zdravia, zároveň ním zlepšujeme telesnú zdatnosť a vlastnú pevnú vôľu. Otužovanie je zdravé pre naše cievy. Po čase si organizmus zvykne na chlad a nižšiu teplotu, takže nebudete mať pocit, že vám je zima. Pravidelným otužovaním budete odolnejšie proti chorobám, dokážete si lepšie poradiť s nákazou, stlmíte kúrenie a dokonca si možno budete obliekať o jednu vrstvu oblečenia menej.

Radšej postupne

S otužovaním by ste však mali začínať opatrne. Nemusí to nutne znamenať len zimné plávanie v prírodných vodách. Otužovať sa môžete aj počas spánku a potom ranným cvičením pri otvorenom okne, behom v zime v ľahkom oblečení a takisto cvičením vonku na vzduchu či sprchovaním sa v studenej vode.

Postupné otužovanie môžete začať v sprche.
Postupné otužovanie môžete začať v sprche.
Zdroj: shutterstock

Začnite studenou sprchou

Na začiatku otužovania je ideálna pravidelná studená sprcha. Začiatočníčky by sa mali každý deň sprchovať najskôr vlažnou vodou a postupne ju ochladzovať. Studenú sprchu realizujte ráno, môžete však aj večer, no nenahrádzajte ňou ranné sprchovanie. V zime sa sprchujte jednu až tri minúty, v lete tri až päť minút. Studenú vodu najskôr smerujte na oblasť členkov, prechádzajte na predkolenia a kolená, potom na celé končatiny. Pomaly prejdite na hrudník a ruky, uvidíte, ako si postupne osprchujete bez väčších problémov celé telo. Hlavu si nenamáčajte, môžete si navliecť kúpaciu čiapku, aby ste si nenamočili vlasy.

Poďakuje sa vám aj psychika

Aj psychika vám môže pomôcť pri otužovaní, snažte sa byť pozitívne naladená, mať dobrú náladu a duševnú pohodu. Takto posilníte aj pevnú vôľu. Ak ranné otužovanie nestíhate, radšej ho vynechajte. Otužovať sa v zhone nie je dobré pre psychiku. No snažte sa ranné sprchy nevynechávať, pretože pravidelný kontakt so studenou vodou je veľmi dôležitý. Po osprchovaní sa hneď utrite dosucha. Potom si zacvičte, aby ste sa zohriali. Otužilou sa stanete približne po dvoch rokoch otužovania.

Pri cvičení v zime stačí ľahký úbor, ktorý vpije pot, a obuv s protišmykovou podrážkou.
Pri cvičení v zime stačí ľahký úbor, ktorý vpije pot, a obuv s protišmykovou podrážkou.
Zdroj: shutterstock

V akomkoľvek počasí

Ak ste sa otužovali studenou sprchou aspoň pol roka a dlhšie, začnite aj s otužovaním vo voľnej prírode. Ide o športovanie za každého počasia. Behajte, bicyklujte, ak to počasie dovolí, cvičte, neskôr plávajte. Najlepšie je začať v lete, pokračovať na jeseň aj v zime. Takto si zlepšíte obranyschopnosť organizmu a uvidíte výsledky, ako napríklad ľahší priebeh ochorenia, nižší výskyt rôznych chorôb, najmä prechladnutia, rýchlejšie zotavenie. Pri cvičení a behaní v zimnom období sa s hrubou bundou rozlúčte. Postačí ľahký úbor na cvičenie. Ak mrzne, vezmite si čelenku na uši alebo čiapku a rukavice. Po čase sa možno odvážite behať len v krátkych nohaviciach a tričku. Cvičte aspoň desať minút v ľahkom oblečení.

Vedeli ste, že...

… otužovaním odďaľujeme starnutie? Podchladzovaním dochádza k sťahovaniu ciev a následným zahriatím k rozťahovaniu, čím sa zvyšuje ich elasticita a odďaľuje sa starnutie. Zároveň otužovaním bojujeme proti depresii, učíme sa prekonávať stres a zlú náladu. Plávaním v studenej vode si upevňujeme pevnú vôľu, vyplavujú sa endorfíny – hormóny šťastia – a adrenalín.

Dušan (30) z Dubnice nad Váhom:

Je to vystúpenie z komfortnej zóny
Otužovať som sa začal, keď nám doma v lete vypli teplú vodu a nemal som na výber. Keď som sa chcel osprchovať, musel som studenou vodou. Odvtedy som to robil vždy. Jednoducho po sprche si na seba pustím ľadovú vodu. Do jazera som začal chodiť až teraz a je to fajn pocit. Ako vravím: „Kým nevyskúšaš, nevieš.“ Snažím sa chodiť minimálne raz za týždeň, keďže viac času nie je, a je to také vystúpenie z komfortnej zóny. Myslím si, že odvtedy chlad znášam lepšie. Navyše to má zdravotné benefity, ako je lepšia imunita a podobne.

Minimálne raz za týždeň Dušan pláva v studenej vode.
Minimálne raz za týždeň Dušan pláva v studenej vode.
Zdroj: archív čitateľa

Michal (30) z Púchova:

Odkedy sa otužujem, mal som iba pár ľahkých nádch
Dnes je to už tretia sezóna, čo sa aktívne otužujem. Zaujímal som sa o to už dlhšie, no nevedel som s tým začať. Pred troma rokmi som objavil v Púchove klub otužilcov. Napísal som im a pridal som sa k nim na svoje prvé kúpanie v rybníku. Voda v septembri mala okolo 10 stupňov. Nešiel som tam bez prípravy. Studené sprchy, chodenie naľahko som praktizoval už viac rokov. Po prvom kúpaní som ihneď vedel, že to je aktivita, ktorej sa chcem venovať. Niečo som si o tom prečítal, pozrel videá, kúpil topánky, rukavice do vody a začal som každú nedeľu chodiť na spoločné kúpanie. Práve to mi pomáhalo regenerovať sa po cvičení a posilniť imunitu. Odkedy sa otužujem, mal som iba pár nádch, ale s ľahkým priebehom. Už po šiestich mesiacoch som na celoslovenskom stretnutí zaplával 1 km v 1,8-stupňovej vode. Otužovanie som začal praktizovať častejšie, dvakrát do týždňa. Moje okolie najskôr hovorilo, že by to nikdy nezačali robiť, dokonca ani priateľka, ktorá miluje teplé sprchy. No minulú sezónu sa priatelia a moja láska pridali. A tak sme nedeľné dopoludnia trávili spolu v niekoľkostupňovej vode. V Púchove sme super partia, je to aj o stretnutí a rozprávaní sa. Viem, že v tom budem pokračovať, a keď to skúsi náš syn, zapáči sa mu to.

Keď sa Michal pridal do klubu otužilcov, nešiel bez prípravy.
Keď sa Michal pridal do klubu otužilcov, nešiel bez prípravy.
Zdroj: archív čitateľa