Nedostatok horčíka môže ľahko vyvolať depresiu, úzkosť, apatiu, nespavosť, bolesti hlavy, tráviace problémy a svalové kŕče. Medzi štyri najdôležitejšie minerálne látky, ktoré naše telo potrebuje na správne fungovanie, patria vápnik, draslík, železo a horčík.

Horčík je dôležitý najmä pri zabezpečovaní správneho fungovania nervového a cievneho systému. Pomáha pri vstrebávaní sacharidov, tukov aj bielkovín. Nedostatok tejto cennej minerálnej látky môže mať za následok vážne zdravotné problémy.

Čo robiť, ak vám v tele chýba horčík?
Čo robiť, ak vám v tele chýba horčík?
Zdroj: Shutterstock

Optimálnym množstvom v tele dospelého človeka je približne 25 g horčíka. Polovica z tohto množstva putuje do kostí, štvrtina do svalov, zvyšok do srdca, pečene, obličiek, krvnej plazmy a tráviacej sústavy. Naše telo potrebuje 5 mg horčíka na 1 kg telesnej hmotnosti denne, detský organizmus si vyžaduje 15 mg/kg, tehotné ženy potrebujú dokonca až 15 mg/kg.

Príznaky, ktoré vznikajú pri nedostatku horčíka, sa často podobajú na stavy pri nedostatku vápnika. Sprevádzajú ich svalové kŕče, únava, nervozita, neustále napätie, stres, vyčerpanie, poruchy pamäti. Je veľmi ťažké zistiť, či naše telo naozaj trpí nedostatkom tejto látky, krvné vyšetrenie ho neukáže. Treba sa však vyhýbať aj nadmernému príjmu horčíka a dodržiavať odporúčanú dennú dávku.

Čo robiť, ak vám v tele chýba horčík?
Čo robiť, ak vám v tele chýba horčík?
Zdroj: Shutterstock

Úlohy horčíka v tele

- Pomáha pri vstrebávaní vápnika a draslíka, prispieva k správnej funkcii srdca.

- Spolu s vitamínom D a vápnikom posilňuje kosti.

- Pomáha odstraňovať množstvo toxických, jedovatých látok a ťažkých kovov v organizme.

- Uvoľňuje svaly a nervy.

- Podporuje prekrvenie, stabilizuje krvný tlak.

- Podporuje premenu cukrov na energiu.

- Zlepšuje trávenie a správne vstrebávanie živín.

- Zabraňuje ukladaniu vápnika a vzniku obličkových a žlčníkových kameňov.

Ak chcete zvýšiť množstvo horčíka v tele, pridajte do svojho jedálnička obilniny, slnečnicové, tekvicové a sezamové semienka, špenát, quinou, banány, cviklu, figy, kurkumu, orechy.

Čo robiť, ak vám v tele chýba horčík?
Čo robiť, ak vám v tele chýba horčík?
Zdroj: Shutterstock