Tieto drobné semienka tmavohnedej farby sú považované za superpotravinu najmä pre obsah omega-3, -6 a -9 mastných kyselín. Sú bohatým zdrojom rozpustnej vlákniny, ľahko stráviteľných bielkovín, vitamínov a minerálov.

Zdravá superpotravina

Výbornou vlastnosťou ľanu je jeho čistiaca schopnosť, a to predovšetkým hrubého čreva. Pôsobí totiž mierne laxatívne, a tak zbavuje telo nepotrebného odpadu nahromadeného v črevách. Ak ľan zahrniete do svojich stravovacích návykov, nebudete naberať kilá navyše.

Z ľanových semienok sa špeciálnym spracovaním získava prírodný ľanový olej, pričom najzdravšou formou výroby je lisovanie za studena. Takto upravený olej nestráca vitamíny a minerály, a tak sa stáva najvhodnejším na konzumáciu. Ak siahnete po fľaške ľanového oleja, vyberajte takú, ktorá je z tmavého skla.

Ľan do každého jedla

Ak chcete jesť všetko, a pritom nepribrať, zaraďte ľan do svojho každodenného jedálneho lístka. Pridávajte jednu polievkovú lyžicu ľanových semienok do každého jedla, ideálne, ak sú rozdrvené, pretože takto z nich telo najlepšie využije účinné látky. Semienka dostanete kúpiť už rozdrvené, rýchlejšie sa však kazia, preto najlepšie spravíte, ak si ich načerstvo pomeliete napríklad v kávovom mlynčeku. Sú výborné do jogurtov, k raňajkovým kašiam či ovseným vločkám. Ľan výborne funguje v kombinácii s tvarohom alebo jogurtom, pretože celkovo zlepšujú trávenie.

Ľan je skvelá potravina, pridávajte ju kdekoľvek.
Ľan je skvelá potravina, pridávajte ju kdekoľvek.
Zdroj: Shutterstock

Olej, čo má talent!

Ľanový olej využijete naozaj všestranne. Môžete ho konzumovať samostatne po lyžičkách alebo ho využite ako prísadu pri varení. Vďaka svojej neutrálnej až jemne sladkej chuti ho môžete pridávať do akýchkoľvek pokrmov, pretože im výrazne nezmení chuť. Nepoužívajte ho však na vysmážanie a v kombinácii s rybím olejom.

Naše tipy

  • Ľanový olej sa perfektne hodí do studených jedál a dodáva šalátom mierne orieškovú príchuť.
  • Ľanovými semienkami môžete ozvláštniť aj cestíčko na vysmážanie, môžete v nich obaliť zeleninové placky alebo pridať do strúhanky.
  • Posypte semienkami prílohu k hlavnému jedlu alebo ich pridajte na chlieb s nátierkovým maslom. Získa tak úplne inú chuť.

Ľanovo-tvarohová nátierka

Potrebujeme: 2 PL ľanových semienok, 4 PL ľanového oleja,1 hrnček tvarohu, 2 PL vlažnej vody, soľ, mleté biele korenie
Postup: Do misky dáme tvaroh, čerstvo pomleté ľanové semienka, ľanový olej a vodu. Zmes pomixujeme a podľa potreby ešte pridáme vodu. Osolíme a okoreníme podľa chuti. Ľanovo-tvarohovú nátierku môžeme natrieť na chlieb s ľanovými semienkami, ktorý sa dá bežne kúpiť.

Ľanovo-tvarohová nátierka
Ľanovo-tvarohová nátierka
Zdroj: Shutterstock

Smoothie s ľanovými semienkami

Potrebujeme: 1 banán, 1 veľký pomaranč (prípadne pomarančový džús), 1 PL ľanových semienok
Postup: Všetky prísady zmiešame v mixéri. Ak by bol nápoj príliš hustý, pridáme vodu alebo mandľové mlieko.

Smoothie s ľanovými semienkami
Smoothie s ľanovými semienkami
Zdroj: Shutterstock

 

Ľanový puding

Potrebujeme: 2 šálky rastlinného mlieka, 2/3 šálky ľanových semienok, 1 ČL škorice, 2 PL mletého kokosu, 2 jablká nastrúhané najemno, 1 ČL trstinového cukru
Postup: Zohrejeme rastlinné mlieko spolu s trstinovým cukrom. Ľanové semienka dáme do misky, zalejeme teplým mliekom a necháme trocha napučať. Pridáme jabĺčka, kokos a škoricu a všetko miešame do zhustnutia.

Ľanový puding
Ľanový puding
Zdroj: Shutterstock