Za jednorazovou krátkou bolesťou hlavy môže byť čokoľvek – dlho ste sedeli za počítačom, máte stuhnutú krčnú chrbticu, málo ste pili, spali či pridlho počúvali hlasnú hudbu. Vtedy je ľahké určiť dôvod. Ak je však bolesť dlhodobejšia a chronická, príčina môže byť vážnejšia.

Ak ste z tých, ktoré si dookola „googlia“ otázku: „Prečo ma často bolí hlava?“ asi vás nepotešíme a pošleme vás rovno k lekárovi. Časté bolesti hlavy a migrény sú naozaj dôvod na návštevu odborníka. Ak vám však lekár potvrdí, že vaše bolesti hlavy nie sú symptomatické, teda nie sú príznakom iného zdravotného problému, skúste sa zamerať na svoj životný štýl. Možno robíte niečo, čo vašej hlave jednoducho „nesedí“, a my vám prezradíme, čo všetko to môže byť.

Nečakané veci, z ktorých vás môže bolieť hlava: Tieto dôvody sú naozaj prekvapivé, pozor na ne!
Zdroj: Shutterstock

Zle vybraná podprsenka

Určite by ste netipovali, že práve vaše prsia môžu mať na svedomí bolesť hlavy. Podľa magazínu Cosmopolitan nosenie podprseniek, ktoré nie sú oporou pre prsia, môže spôsobovať bolesť hlavy, pretože krk a svaly chrbta musia pracovať oveľa intenzívnejšie. Magazín Harper’s Bazaar tvrdí, že až 80 % žien si vyberá nesprávnu veľkosť podprsenky. Takže možno je čas skontrolovať svoj vrchný diel spodnej bielizne. Pozrite si na internete pár návodov, ako si vybrať naozaj dobre sediacu podprsenku, a skúste zmenu.

 Určite by ste netipovali, že práve vaše prsia môžu mať na svedomí bolesť hlavy.
Určite by ste netipovali, že práve vaše prsia môžu mať na svedomí bolesť hlavy.
Zdroj: Shutterstock

Príliš intenzívne cvičenie

Keď cvičíte alebo sa fyzicky namáhate, svaly hlavy a krku potrebujú na okysličenie viac krvi. To spôsobuje rozširovanie ciev. Výsledkom môže byť bolesť hlavy. Často sa to stáva bežcom, ktorí mávajú takzvanú džogingovú bolesť hlavy. Takéto bolesti nie sú nebezpečné. Keď však bolesť po cvičení trvá viac ako deň, určite zájdite za odborníkom. Rovnako, aj keď je bolesť náhla a silná.

Často sa to stáva bežcom, ktorí mávajú takzvanú džogingovú bolesť hlavy.
Často sa to stáva bežcom, ktorí mávajú takzvanú džogingovú bolesť hlavy.
Zdroj: Shutterstock

Hrbíte sa pri počítači

Trávite veľa času skrčené nad notebookom či zhrbené za pracovným stolom v jednej a tej istej polohe? To môže viesť k napätiu v krku, pleciach a hornej časti chrbtice a bolesť hlavy sa hneď pridá. Zvyčajne sa prejavuje pulzovaním v spodnej časti lebky a niekedy vystreľuje aj do čela. Čo s tým robiť? Snažte sa sedieť vzpriamene a často striedajte polohy. Robte si prestávky na strečing a pohyb.

Víno a syry

Zlé správy pre gurmánky! Migrény a bolesti hlavy môžu spustiť aj konkrétne potraviny. Niektoré druhy syrov – najmä dlhozrejúce – sa vyslovene označujú za spúšťače migrény. A čo iné problematické jedlá? Smola, ale patrí sem veľa dobrôt – čokoláda, orechy, jogurt, kefír, cibuľa, fazuľa, rajčiny, kukurica, citrusové ovocie, jablká aj banány. Rovnako aj alkohol a priemyselne spracované mäso (párky, klobásy, salámy a podobne). Treba sa sledovať a ak viete, že na konkrétnu potravinu nereaguje vaša hlava dobre, radšej sa jej vyhnite.

Niektoré druhy syrov – najmä dlhozrejúce – sa vyslovene označujú za spúšťače migrény.
Niektoré druhy syrov – najmä dlhozrejúce – sa vyslovene označujú za spúšťače migrény.
Zdroj: Shutterstock

Priveľa spánku

Je to paradox, ale keď si konečne doprajete oddych po dlhom, vypätom a stresujúsom pracovnom týždni, môže vás rozbolieť hlava. Podľa odborníkov práve tým, že sa povolí napätie a hladina stresového hormónu poklesne, začnú sa vo veľkom vylučovať neurotransmitery (chemickí poslovia mozgu). Tie posielajú impulzy cievam, aby sa stiahli a potom uvoľnili, čo spôsobí bolesť hlavy. Ako sa jej však vyhnúť? Snažte sa viac relaxovať aj počas týždňa a nedobiehať všetko cez víkend.

Je to paradox, ale keď si konečne doprajete oddych po dlhom, vypätom a stresujúsom pracovnom týždni, môže vás rozbolieť hlava.
Je to paradox, ale keď si konečne doprajete oddych po dlhom, vypätom a stresujúsom pracovnom týždni, môže vás rozbolieť hlava.
Zdroj: Shutterstock

Potlačovaný hnev

Keď ste nahnevaná, svaly v zadnej časti krku a temena sa napínajú, čím vzniká rovnaký efekt, ako keby ste mali okolo hlavy stiahnutú gumu. Výsledkom je bolesť hlavy. V takomto prípade pomáha hlboké kontrolované dýchanie (nádych nosom a výdych ústami). Ak vás pocity hnevu a frustrácie ovládajú častejšie, naučte sa zopár relaxačných techník alebo vyskúšajte terapiu.

Skôr než si dáte tabletku proti  bolesti, skúste zistiť,  čo vám mohlo nepríjemný hlavybôľ spôsobiť.
Skôr než si dáte tabletku proti bolesti, skúste zistiť, čo vám mohlo nepríjemný hlavybôľ spôsobiť.
Zdroj: Shutterstock

Hormóny

Väčšina ľudí trpiacich migrénou sú práve ženy a nie je to až také prekvapenie. Hormonálne zmeny hrajú veľkú úlohu pri spúšťaní migrény. Štúdia z roku 2012 uverejnená v Journal of Headache and Pain zistila, že takmer polovica žien, ktoré trpeli migrénou, mala „záchvaty“ v čase menštruácie. Kým hormóny môžu bolesť hlavy na jednej strane spustiť, na druhej ju môžu aj liečiť. A viete, že hormón lásky a blízkosti – oxytocín – môže znížiť frekvenciu bolesti hlavy?

Ťažké parfumy

Kým niekomu vonia Chanel No.5 ako vstupenka do raja, pre migrenikov to môže byť akurát vstupenka na celý deň do postele. Je dokázané, že parfumy a iné silné vône a pachy dokážu spustiť migrénu.

Tlak vzduchu

Náhle a výrazné zmeny v atmosférickom tlaku môžu zmeniť koncentráciu nábojov vo vzduchu a zaplaviť mozog sérotonínom. Práve uvoľnenie sérotonínu môže spustiť hlavybôľ.

Stres

Stres len málokedy robí dobrotu a je preukázané, že intenzívny osobný stres má nezanedbateľný vplyv na bolesti hlavy. Štúdia z roku 2012 uverejnená v Journal of Health Psychology uviedla, že stres je na popredných priečkach medzi spúšťačmi migrény. Dokonca ho označili za najčastejšiu príčinu bolesti hlavy.

Choďte do postele skôr, aby ste spali aspoň osem hodín.
Choďte do postele skôr, aby ste spali aspoň osem hodín.
Zdroj: Shutterstock

Nedostatok tekutín

Nezabudnite telo počas dňa poctivo „zavlažovať“. Inak vám zhustne krv a tým viazne zásobovanie buniek kyslíkom. Práve z toho vás môže rozbolieť hlava. Rýchla pomoc: Vypite veľkú šálku vody so šťavou z polovice citróna.

Rýchla pomoc: Vypite veľkú šálku vody so šťavou z polovice citróna.
Rýchla pomoc: Vypite veľkú šálku vody so šťavou z polovice citróna.
Zdroj: Shutterstock

Je to migréna alebo „len“ bolesť hlavy?

Migréna sa prejavuje strednou až silnou bolesťou hlavy na jednej strane, ktorá pulzuje a zhoršuje sa, keď sa hýbete. K tomu sa pridružujú nepríjemné sprievodné príznaky ako nevoľnosť, vracanie, precitlivenosť na svetlo a zvuky. Taká bolesť trvá 4 až 72 hodín. Ak sa vám niečo také udialo, navštívte ambulanciu neurológa.

Anketa

Z čoho vás dokáže rozbolieť hlava?

Majka (38)

Mňa rozbolí hlava vždy, keď si náhodou nedám kávu. Priznávam, som závislá od kávy a môj mozog je už na kofeín zvyknutý. Ak mu ho nedodám, protestuje bolesťou.

Mňa rozbolí hlava vždy, keď si náhodou nedám kávu.
Mňa rozbolí hlava vždy, keď si náhodou nedám kávu.
Zdroj: Shutterstock

Katka (41)

Moja hlava sa hneď hlási, keď na ňu dám niečo, čo na ňu nepatrí. Nemôžem nosiť čiapky, čelenky ani slnečné okuliare. Chvíľu je dobre, ale potom ma hneď rozbolí hlava. Asi som extrémne citlivá na akýkoľvek tlak. Preto nemôžem nosiť ani lyžiarsku prilbu. 

Moja hlava sa hneď hlási, keď na ňu dám niečo, čo na ňu nepatrí.
Moja hlava sa hneď hlási, keď na ňu dám niečo, čo na ňu nepatrí.
Zdroj: Shutterstock