Hoci práca z domu nám šetrí čas a financie spojené s cestovaním a firmám šetrí náklady na prevádzku spojenú so zamestnancami, my sme tým prišli o tú trochu pohybu a socializáciu. Ak trávite celé hodiny doma za počítačom, odrazí sa to na vašom zdraví. Väčšina ľudí presedí podstatnú časť dňa. A pritom sedenie je najmenej prirodzená ľudská poloha.

Požiadali sme o rady ortopéda MUDr. Tomáša Jakubíka zo špecializovanej Clinica Orthopedica

MUDr. Tomáš Jakubík, ortopéd
MUDr. Tomáš Jakubík, ortopéd
Zdroj: Clinica Orthopedica

Čo najviac škodí našej chrbtici počas práce za počítačom?

Fixované postavenie, to znamená, že sa stále pozeráme na jedno miesto, preto musíme mať jedným smerom natočenú hlavu a v súvislosti s tým aj vystretý alebo natočený chrbát. Toto postavenie sa dá docieliť iba zafixovaním svalov. Tie sú stále v napätí, aby dlhodobo udržali hlavu a krk tak, ako potrebujeme pri práci za počítačom, ale napríklad aj pri dlhom šoférovaní.

Ako sa prejavujú problémy spôsobené týmto držaním tela?

Ťažkosti spôsobené dlhodobým fixovaním krčnej chrbtice môžu mať mnoho podôb – od bolestí hlavy cez vystreľovanie bolesti do pliec a rúk až po ďalšie komplikácie. Všetky však majú spoločné to, že zhoršujú komfort pri práci, znižujú sústredenie a človek trpí.

Rovnaká poloha spôsobuje napätie a bolesť
Rovnaká poloha spôsobuje napätie a bolesť
Zdroj: shutterstock

Ako dokážeme pri práci z domu odbúrať bolesť hlavy a krčnej chrbtice?

Počas dňa treba za počítačom častejšie meniť polohy a uhly pohľadu. Samozrejme, nie je to jednoduché, keďže každý z nás zvyčajne preferuje jednu ruku, a preto má počítačovú myš stále na tej istej strane. No do nejakej miery sa poloha meniť dá. Ešte lepšie je, keď sa v pravidelných časových intervaloch od stola postavíme a chrbticu trochu precvičíme. Výbornou zmenou býva krátka prechádzka a zabúdať by sme nemali ani na pitný režim. Krk treba udržiavať v teple, kým ešte nemáme problémy. Prievan nebol nikdy dobrý pán.

Kedy treba vyhľadať v dôsledku bolesti chrbtice odbornú pomoc?

Pri pretrvávajúcich bolestiach hlavy, vtedy, keď bolesti vystreľujú do končatín a, samozrejme, vtedy, keď človeku tŕpnu prsty. Čo najskôr treba vyhľadať lekára, pretože tu už nepomôžu ani masti, roláky, tabletky, iba lekár. Podceniť to by mohlo mať ďalekosiahlejšie následky než jeden deň vynechaný v práci.

Čo sa deje, ak dlho a nesprávne sedíme?

Pri dlhom sedení trpí najviac chrbtica. Bolesti najčastejšie zasahujú krížovú oblasť. Výnimkou nie je ani šija a záhlavie, a to pri fixovanom postavení tela a krku v jednej polohe. Ak je telo pri sedení zavesené na chrbtici, utláčajú sa platničky a stavce, taktiež vnútrobrušné orgány.

Mnohí ľudia sa sťažujú okrem bolesti krčnej chrbtice na zápästia. Dá sa predísť takejto bolesti?

Nezabúdajte precvičovať aj zápästia, a to krúživými pohybmi, najmä ak pracujete s počítačovou myšou. Úplne zriedkavé nie sú ani problémy dlhodobej fixácie dlane v jednej polohe. Treba myslieť na to, že vhodné je precvičiť a uvoľniť napätie aj v dlaniach a prstoch. Ak to nepomáha, zápästie sa podkladá.

Pomôže chrbtici, ak pri práci z domu sedíme na fitlopte? 

Niektorí ľudia, ktorým už dlhé sedenie za stolom spôsobovalo problémy, vymenili kancelársku stoličku za fitloptu. No aj na nej treba vedieť sedieť. Ide o takzvané dynamické sedenie. Keďže lopta nemá operadlo, núti nás držať chrbát vzpriamene a v porovnaní so sedením na stoličke sa môže uvoľniť svalstvo trupu. Cieľom je udržať rovnováhu svalstvom. V tejto polohe však nepracujte celý deň, telu stačí dvadsať minút, aby sa uvoľnilo. V prvom rade si vyberte správnu veľkosť s ohľadom na vašu výšku aj výšku pracovného stola. Sadnite si do stredu lopty, nie na jej okraj. Nohy by mali byť na zemi, vzdialené od seba na šírku pliec, špičky smerujú dopredu, lýtka sa nedotýkajú lopty. Hrudník by mal byť vypnutý, chrbtica vzpriamená, plecia smerujú dozadu.

Aj na fitlopte treba vedieť správne sedieť. Pri dynamickom sedení majte
vystretý chrbát.
Aj na fitlopte treba vedieť správne sedieť. Pri dynamickom sedení majte vystretý chrbát.
Zdroj: archív

Viete, že...
... plávanie pomáha chrbtici? Ale je veľmi dôležité, akým štýlom plávate. Ak si ponárate hlavu, plávanie je prospešné. Naopak, ak plávate s hlavou nad hladinou, ide opäť o fixované postavenie a krk trpí.

Takto by sme mali správne sedieť!

- Zdravý pacient by mal mať vytvorený prirodzený návyk a mal by sedieť bez pomôcok. K tomu treba napríklad posilňovanie svalstva. Ak nie ste zvyknuté správne sedieť, treba cvičiť, využívať špeciálnu stoličku a podporné pomôcky, ako napríklad vankúšiky.

- Stolička má byť zasunutá čo najbližšie k stolu, aby ste na nej sedeli celou časťou zadku.

- Krk je mierne vysunutý dopredu, plecia zas smerujú dozadu a spodná časť chrbta je otočená dovnútra – akoby ste od hlavy po pás vytvárali vlnovku.

- Je dôležité mať pevný chrbát, pomôcť môže vankúšik alebo stočený sveter zasunutý medzi chrbát a stoličku.

- Pri správnom sedení by malo byť svalstvo primerane napäté, aby došlo k uvoľneniu brušného tlaku. Tak sa zníži aj tlak na orgány a platničky a sedenie potom nemá také devastujúce účinky na telo človeka a jeho zdravie.

- Chodidlá sú na zemi, kolená ohnuté v pravom uhle. Žiadne prekríženia pod stolom alebo stoličkou, lebo potom cievny systém trpí ešte väčším tlakom.

- Treba pravidelne meniť túto fixovanú polohu. Okrem zásadnej zmeny polohy zo sedu do stoja a chôdze môžu pomôcť zdanlivé drobnosti ako točenie hlavou zo strany na stranu a zhora dole. Po minúte takého mini cvičenia sa najstuhnutejšie svaly šije uvoľnia.

Seďte na celej stoličke a čo najbližšie zasunutá k stolu.
Seďte na celej stoličke a čo najbližšie zasunutá k stolu.
Zdroj: shutterstock


Dávajte si pozor!

Mnohé priestory sú klimatizované, čo celkovo nerobí dobre ľudskému organizmu, zároveň to škodí krčnej chrbtici. Studený vzduch fúkajúci na obnažený krk môže spôsobiť bolesti. Aby ste zabránili prievanu, noste šatky, šály, svetre s golierom. Tak predídete prechladnutiu krku.