Keď idete v práci na obed, musíte počítať nielen s hodinkou, ktorú jedlom strávite, ale aj s následnými dlhými minútami, počas ktorých budete bojovať so zatvárajúcimi sa očami.

Únavu preklínate a zároveň závidíte južanským národom, že si môžu po obede užívať siestu. Lenže tí na ňu majú nárok z úplne iných dôvodov, ako je poobedňajšia únava. Takýto odpočinok by sme si zaslúžili skôr my, pretože často konzumujeme jedlá, ktoré únavu podporujú.

Ak sa chcete vyhnúť únave, týmto pochúťkam sa vyhýbajte:

1. Tučné jedlá

Ak si dáte na obed bravčové mäso, všetky popoludňajšie schôdzky môžete rovno zrušiť, namiesto nich sa zamknúť v kancelárii a trochu si zdriemnuť. Tučné jedlá sa totiž veľmi ťažko spaľujú. Telo v tej chvíli potrebuje oveľa viac energie, než na koľko je zvyknuté, čo má za dôsledok práve únavu.

Pečené bravčové koleno
Pečené bravčové koleno
Zdroj: Shutterstock

Ak sa chcete vyhnúť podriemkavaniu nad klávesnicou, obmedzte jedlá ako je sviečková, hamburger s hranolkami, ale napríklad aj cestoviny s chutnou syrovou omáčkou.

2. Pivo

Ak sa chcete skutočne odzbrojiť, zapite obed oroseným pollitrom zlatistého moku. Niet lepšieho uspávača, ako je pivo. Na to, aby človeku začali padať viečka, stačí aj tretinka. Tak ako pri tučnom jedle, aj tu má telo problém so spracovaním látok obsiahnutých v pive. V tomto prípade ide o alkohol. Aby sa s ním organizmus vysporiadal, potrebuje vydať veľké množstvo energie. V kombinácii s tučným jedlom sa to približne rovná poriadnej rane palicou do hlavy.

Ilustračná fotografia
Ilustračná fotografia
Zdroj: Shutterstock

3. Čokoláda

Môže to znieť ako paradox. Čokoláda, ktorá väčšinou človeka skôr energeticky nakopne, je jednou z potravín, ktorá nás môže uspať! Pritom je to celkom jednoduché. Ako rýchlo sa energia dostavila, tak rýchlo aj odznie. Následné odbúravanie je totiž oveľa vysiľujúcejšie a vyčerpávajúcejšie ako jej príjem. Treba si však uvedomiť, že nehovoríme o kúsku čokolády, ale o celej tabuľke alebo sladkých tyčinkách.

4. Biele pečivo

Biele pečivo, či už ide o rožky alebo chlieb, obsahuje vysokú hodnotu glykemického indexu. To znamená, že sa zvýši hladina cukru v krvi, čo znamená, že sa musí vyplaviť väčšie množstvo inzulínu - a to vedie k únave. Ak sa teda cítite dlhodobo unavení, môže to byť aj nadmernou konzumáciou tohto pečiva.

Ilustračná fotografia
Ilustračná fotografia
Zdroj: MIRO MIKLAS

5. Červené mäso

Červené mäso obsahuje veľké množstvo tukov, s ktorého spracovaním má organizmus problémy. Trvá dlhšie, kým si s tým poradí, takže musí vydať viac energie než obvykle. Počas pracovného týždňa sa neodporúča obedovať priveľa steakov z červeného mäsa. Netreba to však brať až natoľko fatálne, pretože mäso je bohaté na omega 3 mastné kyseliny, ktoré chránia našu imunitu a pôsobia blahodarne na krvný obeh. Preto sa snažte nahradiť ich niekde inde, napríklad v rybách.

Marinovaný steak s čili
Marinovaný steak s čili
Zdroj: Život

6. Energetické nápoje

Všetky povzbudzovače a rýchle zdroje energie síce pôsobia na ľudské telo ako budíček, ale v stave bdelosti a v strehu človeka udržia veľmi krátky čas. Keď tieto účinky odznejú, nastupuje únava. Prijatá energia má v tele podobu horskej dráhy, teda rýchlo vystúpi, ale rovnako rýchlo klesne späť na nulu, ak nie ešte nižšie. Energy drinky sú teda iba krátkodobým stimulom energie. Podobne je to však aj s kávou.

Ilustračné foto
Ilustračné foto
Zdroj: Shutterstock

7. Slnečnicové semienka

Sú nesmierne zdravé, preto niet divu, že ich v poslednom čase ľudia chrúmajú  ostošesť. Ich konzumácia podporuje správne fungovanie hormónu melatonín, čo je "hormón spánku", ktorý okrem toho ovplyvňuje aj to, aký kvalitný je. Ak teda milujete tieto semienka a čudujete sa, prečo sa vám chce spať, tu máte príčinu. Nie je ale nutné ihneď sa tejto dobroty zbaviť. Len sa snažte udržať správnu mieru semienok, alebo ich jedzte vo chvíli, keď viete, že prípadné zdriemnutie nebude nikomu vadiť.