Všetko je len o uhle pohľadu. Ak sa snažíte schudnúť alebo si udržať tip-top postavičku, môžete si z upratovania spraviť domáce fitko. Výhody? Každým pohybom spaľujete kalórie (a prezradíme vám, ako ich spáliť ešte viac), je to zadarmo a výsledkom bude úžasný pocit z vylešteného bytu aj zo seba.

Precvičíte si celé telo

Vedeli ste, že množstvo kalórií spálených pri upratovaní môžete cielene zvýšiť? Stačí zopár jednoduchých zmien, aby si vaše svaly naozaj dobre „zamakali“ a aby sa pohyby priblížili tým, ktoré robíte v posilňovni. Pri väčšine domácich povinností si môžete precvičiť celé telo.

Pravidelné upratovanie prospieva vašej postave.
Pravidelné upratovanie prospieva vašej postave.
Zdroj: Shutterstock

Koľko spálite

Nižšie uvádzame najčastejšie domáce práce spolu s množstvom kalórií, ktoré vydáte pri tej-ktorej činnosti. Počet kalórií sa viaže na osobu s hmotnosťou 68 kilogramov. Kvôli porovnaniu a lepšej predstave je dobré vedieť, že 68-kilogramová osoba spáli približne 1 kalóriu za minútu, keď iba sedí na gauči a pozerá televízor. Pri väčšine domácich činností spálite 3- až 4-krát toľko.

Domáce fitko

Aby ste pri upratovaní spálili ešte viac energie, ku každej aktivite sme napísali, ako ju mierne upraviť, aby ste si naozaj efektívne zacvičili. Vo väčšine prípadov si posilníte stabilitu a centrum tela. Výsledok? Budete mať pevnejšie brucho, silnejšie nohy a krajšie držanie tela. Znie to dobre? Tak si navlečte gumené rukavice a ideme na to!

Pri zasúvaní plachiet môžete trénovať bočný výpad.
Pri zasúvaní plachiet môžete trénovať bočný výpad.
Zdroj: Shutterstock

Vysávanie alebo umývanie mopom

Ako spáliť ešte viac: Vždy keď posúvate vysávač alebo mop dopredu, urobte plný výpad nohou. Prednú nohu ohnite v kolene a preneste na ňu
váhu. Zadná noha je vystretá. Keď vysávač posúvate späť, nohu opäť prinožte.

Ktoré svaly posilňujete: Pri výpade sa zapájajú všetky hlavné svaly spodnej časti tela. Používate aj brušné svaly, aby ste udržali rovnováhu pri pohybe nohy.

Pri vysávaní spaľujete 4 kalórie za minútu.
Pri vysávaní spaľujete 4 kalórie za minútu.
Zdroj: Shutterstock

Ručné umývanie podlahy a nízko položených miest

Ako spáliť ešte viac: Keď ste na rukách a kolenách, snažte sa nesadať si, ale udržte sa čo najdlhšie v pozícii „na štyroch“. Je to rovnaká pozícia, ako sa cvičí na joge (pozícia mačky). Skúste v tejto pozícii zdvihnúť jednu ruku a vzpriamiť ju pred seba. Potom ruky vystriedajte. Ak si trúfate na výzvu, spolu s predpaženou rukou vystrite aj opačnú nohu (ľavá ruka vystretá, pravá noha vystretá). Udržte rovnováhu.

Ktoré svaly posilňujete: Pri zanožovaní z polohy na štyroch sa namáhajú svaly zadku, brušné svaly a celá spodná časť tela. Ak nevystierate nohy, ale iba predpažujete, používate svaly chrbta a brušné svaly.

Pri ručnom umývaní podlahy spaľujete 4 kalórie za minútu.
Pri ručnom umývaní podlahy spaľujete 4 kalórie za minútu.
Zdroj: Shutterstock

Upratovanie postele

Ktoré svaly posilňujete: Bočný výpad posilňuje svaly v spodnej časti tela a najmä stehná. Pri pozícii bojovníka 3  si posilníte nohy, chrbát a bruško.

Ako spáliť ešte viac: Pri zasúvaní plachiet môžete trénovať bočný výpad.Z podrepu spravte široký úkrok do pravej strany. Celú hmotnosť preneste na pravú nohu. Ľavá noha je vystretá a spúšťajte sa dolu, kým nie je pravé stehno rovnobežne so zemou. Zatlačte do päty a preneste hmotnosť na druhú nohu. Pomaly striedajte strany.
Pri natriasaní vankúšov a prikrývok vyskúšajte jogovú pozíciu bojovníka 3 – postoj na jednej nohe, kým druhá noha, telo a paže sú paralelne so zemou (akoby ste robili lietadielko alebo lastovičku).

Pri upratovaní postele spaľujete 2 kalórie za minútu.
Pri upratovaní postele spaľujete 2 kalórie za minútu.
Zdroj: Shutterstock

Čistenie kuchyne a utieranie prachu

Ako spáliť ešte viac: Ak čistíte miesta, ktoré sú vysoko, postavíte sa na špičky. Toto môžete vyskúšať aj vtedy, keď čistíte nižšie položené miesta. Skvele si posilníte lýtka. Potom ich nechajte oddýchnuť a stojte na jednej nohe, kým druhú zdvíhate doboku, zatiaľ čo utierate prach na poličke. Nohy striedajte.

Ktoré svaly posilňujete: Pri státí na špičkách sa posilňujú lýtka a formujú sa spodné časti nôh. Aby ste udržali na špičkách rovnováhu, posilňujete celé centrum tela. Keď stojíte na jednej nohe a druhú zdvihnete, trénujete bedrové svaly aj svalstvo zadku. Takže, hurá, pekné boky a zadoček!

Pri čistení spaľujete 4 kalórie za minútu.
Pri čistení spaľujete 4 kalórie za minútu.
Zdroj: Shutterstock

Chodenie po schodoch so záťažou

Ako spáliť ešte viac: Ak prenášate po schodoch kôš s bielizňou alebo vysávač, či vedro s mopom, spravte na každom schode výpad nohou (predná noha je pokrčená v kolene, váha je na prednej nohe, zadná noha je vystretá).

Ktoré svaly posilňujete: Ak nesiete záťaž, posilňujete hornú časť tela a ramená. Aktivita s výpadmi vám pomôže spevniť hamstringy (zadné časti nôh) aj zadok.

Pri chodení so záťažou po schodoch spaľujete 6 kalórii za minútu.
Pri chodení so záťažou po schodoch spaľujete 6 kalórii za minútu.
Zdroj: Shutterstock